سرویس خواب نوجوان

دکوراسیون زیبای اتاق خواب کودکان از لحاظ روانشناسی

اتاق خواب کودکان فضایی است که کودک بیشترین زمان از شبانه روز خودش را در آن سپری می‌کند. در این فضا کودک ما می‌تواند بازی کند، بخوابد، کارتون تماشا کند، نقاشی بکشد و… مسلماً این مدت زمان سپری شده در اتاق، باعث می‌شود تا کودک ما به طور مستقیم از فضای اطرافش تأثیر بگیرد. همین تأثیر‌گیری باعث می‌شود تا دکوراسیونی که در اتاق خواب کودکان اجرا می‌شود، اهمیت بسیار زیادی پیدا کند و لازم باشد تا ما به عنوان افرادی که در این زمینه از آگاهی نسبی برخوردار هستیم، سعی کنیم تا نکات مهم در این زمینه را رعایت کرده و فضای مناسبی را برای کودک به وجود بیاوریم. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد تا شما نیز هرچه بهتر و بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

نکات مهم در چینش اتاق خواب کودکان

نکات مهم در چینش اتاق خواب کودکان

از لحاظ روانشناسی چه نکات مهمی در این زمینه وجود دارد که بهتر است به آن‌ها پرداخته و در زمانی که اتاق خواب را تزئین می‌کنید و مشغول چیدن آن هستید، رعایت کنید؟ در این قسمت به این نکته‌ها خواهیم پرداخت.

رنگ‌بندی اتاق

اولین نکته مهم که بسیار نیز مهم است در خصوص رنگ‌بندی اتاق خواب کودکان است. رنگ‌بندی اتاق خواب در حقیقت مربوط به آن می‌شود که کودک بتواند در شرایط مناسبی از لحاظ روحی و فکری قرار بگیرد. اتاق خواب کودک هم محل بازی کردن او است و هم محل خوابیدن و استراحت، به همین دلیل رنگی که انتخاب می‌کنید باید میانه این دو رنگ باشد. در ضمن فراموش نکنید که برای انتخاب رنگ اتاق کودک تا جایی که امکان دارد از رنگ‌های تیره همچون رنگ‌های سیاه، خاکستری، طوسی و… استفاده نکنید و در عوض تا جایی که می‌توانید از رنگ‌های سفید، نقره‌ای و رنگ‌های پاستیلی روشن استفاده کنید.

محل اتاق کودک

دومین مورد که باید از همان ابتدا در نظر داشته باشید، محلی است که به عنوان اتاق خواب کودک و یا نوجوان انتخاب می‌کنید. روحیه کودک و فرزند شما در حالت رشد و پرورش است. به هیچ وجه اتغاق‌های کم نور، کوچک و یا اتاق ‌هایی که به طور کلی فضای مناسبی ندارند را برای کودک خود انتخاب نکنید. این کار سبب می‌شود تا کودک شما نتواند به درستی و در فضای مناسبی رشد کند. بهتر است بهترین اتاقی که در خانه دارید را برای کودک خود انتخاب کنید و سپس به الباقی نکات مهم در زمینه دکوراسیون اتاق خواب کودکان بپردازید. این موضوع سبب می‌شود تا کودک شما از بسیاری از جهات از دیدن لطمه‌های روحی حفظ شود.

همچنین بخوانید:دیوار بالای تخت خواب را چگونه تزیین کنیم؟

استفاده از تخت‌های دو طبقه

معمولاً در بسیاری از خانه‌ها و به خصوص در بین خانواده‌هایی که نمی‌توانند بیشتر از یک اتاق را به دو یا چند کودک خود اختصاص دهند، استفاده از تخت‌های دو طبقه برای کودکان بسیار رایج است. این موضوع اما در مقوله روانشناسی رد می‌شود و توصیه می‌شود که والدین تا حدالامکان از این کار اجتناب کنند. اما دلیل این موضوع چیست؟

کودکی که در طبقه پایینی می‌خوابد، فضای باز کافی را بالای سر خودش ندارد، همین موضوع می‌تواند فشار‌های عصبی و استرسی زیادی را برای او به وجود بیاورد. از سوی دیگر کودکی که در طبقه بالایی می‌خوابد نیز دائماً از قسمت زیرین تختش حس نا امنی می‌کند و این حس به صورت دائم العمر با او همراه خواهد بود. به همین دلیل است که توصیه می‌کنند تا جایی که امکان دارد از استفاده از این تخت‌ها برای کودکان خودداری کنید و دو تخت تک نفره را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

قرار‌گیری محل تخت

قرار‌گیری محل تخت

مورد بعدی در خصوص قرار‌گیری محل تخت خواب است. تخت خواب کودک را باید در چه مکانی قرار دهید تا بیشترین زیبایی را داشته باشد، برای کودک بهترین انتخاب باشد و همچنین حس آرامش و راحتی را به او القا کند. سعی کنید دیوار پشت تخت خواب دیواری باشد که روبروی درب اتاق است و بزرگ‌ترین دیوار اتاق نیز محسوب می‌شود. این مکان بهترین گزینه برای قرار‌گیری تخت می‌باشد.

وسایل همراه تخت

معمولاً در کنار تخت خواب‌ها می‌توانید از وسایلی همچون چراغ خواب، یک میز و یا همان عسلی کوچک و… استفاده کنید. استفاده از چراغ خواب را باید متناسب با سن کودک انتخاب کنید. در صورتی که کودک شما هنوز در مرحله خردسالی است، بهتر است چراغ خواب دیواری باشد و در تمام طول شب نیز آن را روشن بگذارید که کودک دچار استرس و ترس نشود؛ اما اگر کودک سن بیشتری دارد، می‌توانید این چراغ‌ها را به صورت آباژور‌های کنار تختی انتخاب کنید و اجازه دهید تا خاموش کردن یا روشن کردن آن به عهده خود کودک باشد.

قفسه‌بندی‌ها

در دکوراسیون اتاق خواب کودکان و نوجوانان می‌توانید از قفسه‌بندی‌ها نیز استفاده کنید. این قفسه‌بندی‌ها سبب می‌شوند تا هم به فضای اتاق خواب نظم و ترتیب بیشتری دهید و هم آن که سبب می‌شود تا کودک بهتر بتواند وسایل خودش را پیدا کند. به طور مثال می‌توانید قفسه اسباب بازی‌ها را از قفسه کتاب‌ها جدا کنید و به این ترتیب به فرزند خود نیز یاد دهید که چگونه وسایلش را مرتب کند.

استفاده از تزئینات دیواری

تزئینات دیواری مورد مهم بعدی است که می‌توانید برای اتاق خواب کودکان استفاده کنید. این تزئینات در واقع باید متناسب با سن کودک، رنگ‌بندی اتاق کودک و همچنین با توجه به سلیقه و علایق خود کودک باشد. فراموش نکنید که هر کدام از این موارد می‌توانند اهمیت بسیار زیادی در این زمینه داشته باشند و بهتر است بدانید که رعایت هر کدام از این موارد چه در تزئین اتاق خواب کودکان و چه در خرید سرویس خواب، سرویس خواب نوزاد و یا سرویس خواب نوجوان، کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.

جمع‌بندی

در طول این مقاله متوجه شدید که هدف نهایی از رعایت نکات مهم در چینش اتاق خواب کودکان این است که فضایی مناسب و امن را برای کودکان به وجود بیاوریم تا از این طریق روحیه لطیف کودک در آرامش رشد کرده و بتواند به خوبی پرورش پیدا کند. فراموش نکنید که این نکات به ظاهر ساده روانشناسی می‌توانند حتی تأثیرات عمیق و مهمی را در آینده کودک، روحیات او در بزرگسالی و… داشته باشند؛ به همین دلیل سعی کنید تا جایی که می‌توانید به بهترین شکل ممکن این قضیه را مورد توجه قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا